Anna Lindén
Lärare med naturvision
– Gå naturvetenskap för nyfikna om du ska bli lärare och är dålig på de ämnena. Det gjorde jag och det är den bästa kurs jag har gått! Idag jobbar jag mycket ute i naturen med lågstadiebarn, även i ämnen som matte, säger Anna Lindén.
Det var en arbetsskada som ledde till att Anna Lindén började plugga på lärarprogrammet. Valet av kurs blev enkelt eftersom hon hade ett eget intresse för naturen men dåliga eller inga kunskaper i naturvetarämnen.
– Terminen på institutionen för biologisk grundutbildning var självklar. Men jag var helt oförberedd på att det kunde vara så spännande med biologi, kemi och fysik. Kursen naturvetenskap för nyfikna lyckades med något som resten av lärarprogrammet inte riktigt klarade av – att få studenterna att ha roligt samtidigt som man lär sig mycket.
Lärare med naturvision
I rollen som lärare använder sig Anna mycket av sina kunskaper från den matnyttiga kursen på IBG. Naturrutan, som de skrattade åt i smyg på kursen, är en väl använd metod i Annas undervisning.
– När jag pluggade kändes det märkligt att sitta och stirra på en kvadratisk bit av en strand i flera timmar. Under den tiden bockade vi för vad som hände i ”naturrutan”, vilka insekter som hoppade vart. Numera har jag upptäckt hur ofta metoden kan användas och hur kul barnen tycker att det är att beskriva naturfenomen. Fast under en kortare tidsperiod...
Mer avspänt utomhus
Anna jobbar på Gluntens montessoriskola i Uppsala och berättar om hur mycket enklare det är att undervisa utanför klassrummets fyra väggar, ute bland växande ting. Att barn och lärare slappnar av och samtalar på ett annorlunda sätt.
– Barn märker om en lärare tycker om sin roll eller uppgift. Utomhus blir lärarrollen mindre ansträngd och självklart smittar min entusiasm av sig. Jag tycker att man lär känna barnen på ett nytt sätt och rekommenderar starkt alla lärare att gå ut oftare. Visst är det lite bökigt ibland men man har igen det tusenfalt.
Bra med mycket praktik under kursen
Anna gick naturvetenskap för nyfikna höstterminen 2003. Trots att det nu var ett tag sedan, använder hon sig ofta av material från kursen.
– Kurslitteraturen var bra, men framför allt fick vi så många användbara tips, både under praktikperiod och från lärare. Exempelvis har jag sparat listan på olika hemsidor som är otroligt användbar även idag.
Anja Dahlin Price